Thursday, October 8, 2009

Resipi Hidup Sihat Dan Tenang

TEKANAN JIWA ,kemurungan ,bipolar ,shizophrenia merupakan satu lagi penyakit mengancam manusia akhir zaman sebaris atau mengatasi penyakit barah,jantung, kencing manis ,hipertensi . Malang nya penyakit ini kurang diambil perhatian dan sering di ambil mudah dan pesakit mengabaikan rawatan sehingga menyebabkan keruntuhan institusi keluarga ,keselamatan orang awam tergugat dan juga pesakit boleh berakhir dengan kematian akibat bunuh diri atau komplikasi yang lain. Bagi meningkatkan kesihatan mental tanpa penggunaan ubat ubatan tanpa dadah ,gabungan beberapa kaedah boleh di ikuti untuk menyingkirkan perasaan tidak menentu dan meningkatkan semangat diri seperti :-

SENAMAN YANG MENYIHATKAN
Senaman berterusan atau senaman selama setengah jam lima kali seminggu memudahkan seseorang menyesuaikan diri dengan tekanan serta meningkatkan pembebasan hormon seperti noradrenalin,serotonin,beta endorfin dan dopamin yang membantu meningkatkan perasaan yang baik. Senaman seperti jogging, berjalan pantas,mengayuh basikal,senaman pernafasan,senamrobik di antara senaman ringan sesuai untuk semua peringkat umur.

KETAWA

Ketawa boleh meningkatkan pembebasan endorfin ia itu sejenis bahan yang memberi rasa kesejahteraan di dalam otak. Ketawa dan kegembiraan boleh meningkat fungsi ketahanan tubuh terutama dari segi pengeluaran sel pembunuh semula jadi yang mempertahan kan tubuh daripada penyakit.

SENTUHAN MANUSIA
Sentuhan manusia juga boleh meningkatkan pengeluiaran endorfin dan hormon pertumbuhan yang boleh mengurangkan kesan negatif akibat tekanan.Berikan pelukan untuk yang tersayang kerana ia boleh meningkatkan semangat dirinya.

BERNAFAS DENGAN BETUL
Bernafas dengan betul memang boleh menyingkir toksin dan sisa dari tubuh.Di anggarkan sebanyak 30% toksin dalam tubuh di singkirkan menerusi usus dan pundi air kencing ,selebih nya melalui pernafasan.Bernafas dengan betul boleh menenangkan minda,meningkatkan tenaga dan memperbaiki semangat diri.

BAU BAUAN
Bau bauan mempunyai kesan terhadap tubuh dan minda.Apabila saraf didalam hidung terangsang ,ia akan merangsang suatu sistem di dalam otak yang dikaitakan dengan otak yang dikaitkan dengan perasaan dan daya ingatan. Konsep ini memainkan peranan penting dalam aromaterapi yang menggunakan kuasa pemulihan dari tumbuhan yang memiliki bau bauan kuat.Aromaterapi turut menyarankan rawatan kemurungan menggunakan tumbuhan seperti bunga melur,eucalyptus dan limau gedang untuk membantu meningkatkan kepekaan serta kegembiraan.

POKOK BUNGA BUNGAAN
Bungaan yang berwarna warna warni mempunyai pengaruh yang kuat bukan sahaja terhadap perasaan dan semangat sesorang,malah boleh membantu melawan tekanan.Kajian menunjukkan sesorang yang bekerja bersebelahan bungaan lebih relaks dan menenangkan.

PENGAMBILAN MAKANAN BERASASKAN MAKANAN IKAN DAN SUSU
Sajian berasaskan hidupan laut seperti ikan salmon,gamat emas dan sebagainya mengandungi dua jenis asid lemak omega3 EPA dan DHA. DHA yang tinggi membantu merangsang otak meningkatkan pengeluaran serotonin dan dopomin itu bahan kimia otak penting untuk ketenangan.Mereka yang kurang menikmati sajian ikan mudah terdedah kepada kegelisahan,mudah marah dan masalah murung.
Susu ,dadih,keju ,telur,pisang dan kekacang baik untuk minda kerana ia kaya dengan trytophan sejenis asid amino diperlukan untuk pengeluaran serotonin yang merangsang perasaan seseorang.Oleh tubuh manusia tidak boleh mengeluarkan trytophan dengan sendirinya ia harus diperolehi dari sumber tersebut yang kaya dengan amino asid.

TIDUR SECUKUPNYA
Mereka yang mengalami gangguan tidur mempunyai kecederungan untuk mengalami kemurungan lima kali ganda berbanding dengan mereka yang tidur lena.Tidur lah dengan secukupnya untuk mendapatkan ketenangan

KEKURANGAN CAHAYA MATAHARI
Kekurangan cahaya matahari boleh mengakibatkan kekurangan bitamin D. Mereka yang mengalami kemurungan biasanya mempunyai kekurangan bitamin D yang lebih rendah sebanyak 14 %.

MENDENGAR BACAAN AL QURAN .
Kajian menunjukkan mendengar dan membaca alquran selama sejam sehari selama seminggu juga antara terapi boleh membantu mengurangkan kemurungan sehingga 25 %. Mendengan muzik yang sesuai yang boleh mendamikan jiwa dari sumber bunyi bunyian alam semula jadi juga berkesan untuk mendamaikan jiwa.

TERAPI MENGGUNAKAN "MEDAN ELEKTROSTATIK"
Rawatan menggunakan rawatan medan elektrostatik pada asasnya mengguna getaran elektrik. Terapi ini selamat digunakan dan boleh membantu membersihkan darah,menyelaras sistem saraf,merawat sel sel badan dan mempertingkatkan proses pengantian sel sel yang telah rosak.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog