Thursday, October 8, 2009

Ada Kah Kemusnahan Manusia Semakin Hampir ?Secebis Nasihat Untuk Renungan




Generasi akhir zaman ini sedang berhadapan dengan petanda petanda awal kiamat. Kita sedang menyaksikan dunia dan alam semesta dengan bencana alam yang datang silih berganti. Maka mengkaji lah mereka dengan ilmu sains dan alat yang canggih , namun alam tetap dengan cara nya..balasan setimpal kepada manusia yang tidak tahu menghargai kewujudannya. Dunia setiap detik menyaksikan kemusnahan generasi masa kini akibat gejala dadah,penderhakaan kepada ibubapa (ibu bapa bertuan kan anak nya) pergaulan sosial yang bebas yang tidak mengenal batasnya, kaum hawa yang suka mendedahkan aurat nya, kejadian murtad yang banyak tersembunyi, perhubungan sonsang (lesbian dan gay) yang sudah pun berani melebelkan diri mereka dengan nyata. Ada kah kaum kaum zaman nabi LUT sudah kembali semula untuk menemui kemusnahannya oleh Allah swt!.


Kita juga sedih menyaksikan semakin ramai ulama ulama dan cendiakawan islam tidak lagi sanggup menegur kemungkaran berlaku di hadapan mereka ,mereka bertengkar hanya kerana isu yang remeh temeh . Ada kah zaman masa kini kita masih boleh melahirkan ulama yang bertakwa ,berkat dan sanggup menyambung perjuangan Rasullulah s.a.w dengan erti kata yang sebenarnya?

Kita juga sungguh sedih apabila melihat faktor keruntuhan umat islam masa kini disebabkan perbalahan dan perpecahan , ada kah ini dipanggil perjuangan ? Persengketaan diantara umat islam seolah olah tidak akan berakhir. Alangkah sukanya sang iblis menyaksikan keadaan kita sekarang. Ada kah Allah swt akan memberi bantuan dari langit untuk melawan musuh musuh islam dalam keadaan orang islam yang tidak bersatu ?

Mari lah sama sama kita perkasakan diri kita dan keluarga dengan kehidupan yang sejahtera dan diberkati oleh Allah. Marilah kita perkasakan roh roh kita dengan memperbanyakan solat, doa dan amalan amalan sunnah. Mari lah kita jaga tubuh kita melalui riadah dan senaman dan pemakanan yang suci dan berkhasiat . Marilah kita sama sama menjaga ukhwah sesama islam , hindarkan pemikiran taksub dan fanatik kerana itu akan melahirkan insan yang berdendam dan ria. Perkayakan lah institusi keluarga kita dan berilah anak kita dengan ilmu yang bermanfaat ,didik lah anak kita supaya supaya mereka cintakan ilmu , menjadi ahli profesional yang bertakwa, peniaga dan usahawan yang jujur dan bertakwa dan pendakwah yang takut kepada seksaan Allah swt.


1 comment:

  1. InsyaAllah.Semoga Allah sentiasa permudahkan setiap langkah pekerjaan serta perbuatan ke arah menuju keredhaan-Nya.

    ReplyDelete

Search This Blog